mandag den 30. maj 2011

Et andet New York City

Så er der blog igen, efter en aaaalt for lang pause - jeg beklager meget!
Der er sket rigtig mange ting siden sidst, min far og hele den store familie hjemme fra har været på besøg, så vi har haft travlt med at rende rundt og lege turister/turguides. Noget jeg netop i dag har fundet ud af, at jeg kommer til at gøre to gange mere, selvom jeg troede jeg var færdig for denne gang. Men nok om besøg, nu står den på insider-viden!
Som sagt har vi leget turister ret meget den seneste uge, og hvis man troede vi havde fået nok af det, så kan man tro nej. Der er alt for mange ting at se, til det hele kan overståes på 3 måneder! Jer der kun har 10 dage her: I er på røven! Der skal dælme bundes noget energidrik, i hvert fald. Så det vi gjorde i dag, var at tage ned til Times Square for at fange en af de turistbusser, der kører så mange rundt af. Egentlig bare for at prøve det. Vejret var lækkert, vi havde alle fri pga. Memorial Day (en tradition jeg fortæller videre om senere) og intet at begive os til. Udover så lige at lave nogle af de tusinde lektier jeg skal nå, men det er en detalje. Den Store Familie (som min far, hans kæreste og hendes to børn nu har fået som kælenavn) havde efterladt os nogle City Pass, der gav 5 $ off på en sådan rundtur, så det var kun oplagt at det netop var hvad vi skulle.
Vi har lært mange ting i dag. Først og fremmest at man aldrig skal stole på gadesælgere. Virkelig, aldrig! Lige så snart vi var kommet op af metroen på Times Square satte den første sælger kløerne i os. Vi ligner tydeligvis udprægede turister, så gadesælgerne går konsekvent efter os. Da der er to firmaer der tilbyder den slags rundtur i byen, hvor man sidder på øverste etage i en dobbeltdækker bus og bliver kørt rundt, og vi kun kunne få rabat hos det ene, måtte vi pænt takke nej til den første sælger. Selvfølgelig ikke lige uden at forsøge at få ham til at overgå tilbuddet, i kampen om kunder. Næste sælger ville heller ikke slå 5 $ af prisen, så vi valgte at holde os til planen og opsøge firmaet selv for at købe billetter. De havde selvfølgelig også gadesælgere ude, men heller ikke disse gadesælgere ville give rabat. Han ville derimod sælge os billetter til både museum og færge oven i. Hvor naive tror de turister er? For ikke at nævne os, som rent faktisk bor her! Vi fandt heldigvis kontoret og fik købt de rigtige billetter med den rigtige rabat. Og så gik turen ellers over til bussen. Her måtte der også kæmpes, køkultur er nemlig ikke et begreb de kender meget til herovre. Vi er heldigvis blevet vant til det, men det er stadig utrolig generende! Heldigvis fik vi vores pladser forrest i bussen, og turen gik derefter rundt i Downtown Manhattan. Her bemærkede jeg endnu en ting omkring amerikanere, som jeg føler generelt er meget udbredt herovre: Får man ikke sin vilje, bliver man tøsefornærmet. Det gælder specielt for de lidt ældre damer. De kan blive så skidesure over de mindste småting der krydser deres vej.Og de er dælme ikke bange for at give deres mening til udtryk! Når de så oven i er vokset op med, at nej ikke betyder nej, så har man bare en rigtig uheldig og meget ulidelig blanding. Det kan irritere mig noget så voldsomt.
Men udover gamle, mugne damer, så var det en forholdsvis god tur ned downtown. Der var lidt bøvl med mikrofonen, og turguiden svedte som en gris - ligeså resten af bussen. 32 grader er bare for varmt! Da vi langt om længe kom til vores endestation, skyndte vi os ind i den nærmste McDonalds, de har nemlig en dejlig kærlighed til aircondition. Efter en lille frokostpause hoppede vi på endnu en turistbus af samme slags, denne gang for at se Brooklyn. Det var en del mere interessant. Vi har været forholdsvis meget nede i downtown, og har set stort set det hele, men Brooklyn er nyt for os. Oven i det føler man sig også rigtig som en Manhattan-beboer, når man synes Brooklyn er grøn og laaangt væk fra bylivet. Vi trængte til at komme ud af byen, for den har virkelig været det eneste vi har set i efterhånden to måneder. Nu skal jeg ikke kunne tale på de andres vegne, men jeg føler at vi trænger til at komme lidt mere væk fra den her lille ø. Desværre for os var der lige så varmt i Brooklyn som på Manhattan, så vi var godt kogte da vi kom tilbage på øen (Ironisk nok at betegne Manhattan som "øen", da Brooklyn ligger på Long Island, som også er en ø). Anyways, vi besluttede os for at vi nok ikke orkede mere i denne omgang, og tog den dejligt kølige subway hjem.
For lige at lave en opsummering, vil jeg mene at princippet i at blive kørt rundt og se byen lyder godt, men konceptet er for tungt, varmt og langvarigt. Halvvejs inde i Brooklyn var vi allerede godt øre i hovedet af al den plapren fra turguiden, og havde mest af alt lyst til bare at springe i havet. Øh, jeg mener floden. Måske ville det hele fungere bedre hvis det havde været lidt køligere, men for at være ærlig tror jeg bare det er ret svært at finde det perfekte vejr til sådan en tur. Det må hverken regne, blæse eller være stegende hedt, så det ikke rigtig realistisk i New York. Så som en lille notits til alle jer kommende New York-turister: tag den på gåben, det får man mere ud af! Inkl. ømme fødder.
Og nu til noget helt andet: Memorial Day!
Det er en dag, der åbenbart kun eksisterer herovre i USA. Det hele går ud på at man mindes ofrene for alle de faldende krigshelte og -heltinder gennem tiden. Det er en national helligdag, så alle har fri fra arbejde og stort set alle butikker er lukket - selv her i New York! Da der ofte bliver lagt blomsterkranse og dekoreret fint på de forskellige mindesteder rundt omkring, bliver dagen ofte kaldt for "Decoration Day". Man siger også, at den rigtige sommer i New York starter i weekenden op til Memorial Day - & det kan jeg godt skrive under på! Til dem der er mere interesserede: google er din ven ;)
Lige oven i Memorial Day har vi også Fleet Week: den ene uge på hele året, hvor alle marinefolk lægger til kaj i amerikanske havnebyer og tilbringer hele ugen på land. Dem der er fans af Sex and the City kender allerede til begrebet, da det er nævnt i afsnittet Anchors Away. For lige at indskyde en hurtig bemærkning omkring det, så foregår det nærmest nøjagtigt som i afsnittet! Til dem der ikke er fans: tag og bliv det! Så ved I hvad jeg snakker om, når jeg siger, at Fleet Week er en ret fed uge på året ;)
Jeg er løbet tør for ord og min seng kalder. I morgen skal vi atter i skole igen, og jeg skal have lavet en del lektier. I kan dog godt regne med et afsnit, enten i morgen eller onsdag.
Over and out for nu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar