tirsdag den 24. maj 2011

Skole på amerikansk!

Det må efterhånden være på tide at jeg skriver lidt om skolen herovre, udover at niveauet er lavt rent fagligt. Føler jeg har gået i skole længe nok til at kunne beskrive lidt mere end bare førstehåndsindtryk. Vi kan jo tage det slavisk, nøjagtig som deres skolesystem er bygget op.
Jeg starter dagen ud med engelsk på 4. niveau. Jeg ved intet om niveauet, men kan forestille mig det er et af de lave. Meget når vi i hvert fald ikke at lave i løbet af en lektion (bestående af trekvarter). Vores lærer har som regel skrevet et "aim", "do now" og "SAT vocubulary" op på tavlen i starten af timen, og det er så hvad timen skal gå med. Det samme mønster hver dag, vi har et "aim" vi aldrig bruger (jeg kan i hvert fald sjældent se relevansen), et "do now" der stort set altid går ud på at skrive en "paragraph", som er en form for småt essay, så vidt jeg har forstået, over et bestemt emne. Til sidst skal vi kopiere "SAT vocubulary", som er 5 ord vi skal gå hjem og slå op i en ordbog, definere og skrive en sætning med. Hver fredag har vi således prøve i ugens ord, hvor man vælger ti ord man vil definere og skabe en sætning med. Jeg får lov til at bruge ordbog under prøven fordi jeg er andetsprogselev, så det er en smal sag. Alt sammen laves for points, 100 points svarer til et A/12 (13 på den gamle skala). Ingen gider rigtig lave noget, så timen går for det meste med snak. Læreren er ellers et rigtigt flinkt menneske, der ofte benytter sig af store ord og armbevægelser. Han fortæller os ofte at vi er hans yndlingsklasse, også selvom vi absolut intet laver, og kan tit finde på at udbryde "beautiful people", hvis han føler for det. Fordi det er første period (lektion) er der mange der ikke kommer, og dem der kommer, kommer sjældent til tiden, så det er en forholdsvis lille klasse. I dag var vi 15, inkl. mig selv, og samtlige 12 kom efter timen var gået i gang. Der var sågar en der kom 8.55 (timen begynder 8.15 og slutter 9.00).
9.00 går turen ned på 2. til matematik, og det er ikke det svære af slagsen! "Aim" og "do now" varierer lidt mere her, og vi arbejder ikke rigtig med noget bestemt længere tid ad gangen. Jeg har i hvert fald ikke opdaget noget mønster endnu. Det kan af og til være lidt en udfordring at forstå opgaverne, for ikke at tale om når vi omregner fra feet til inches og omvendt! Men jeg klarer mig nu lige, når matematikken ikke er sværere. Vi har hjælpelærer, så noget tyder på det er en af de tunge klasser. Som i engelsk har vi også prøve her hver fredag, og jeg indrømmer gerne min præstationer kunne være bedre.
BONUS: Her kan I få en lille smagsprøve på en af de matematikopgaver jeg sidder og bøvler med lige nu:
10. Solve the following problem algebraically:
Find three consecutive integers such that the product of the first and the third is 35.
Her er sproglig udfordring nok til alle, har du et svar, aflever det da venligst i en kommentar nedenunder :D
Efter matematik er det op på 4. igen til lunch. Vi har frokost allerede  kl. 10, og da mig og Emma har fri allerede halv 1 er der ingen grund til at spise noget. Vi er desuden overhovedet heller ikke sultne allerede kl. 10. Frokost plejer at foregå i højt humør, det bord vi sidder ved er der i hvert fald altid gang i, men det er der jo ikke noget at sige til, når det er den eneste pause på hele dagen. Og nogle af dem har skole til kl 4! Det er som regel kun Jason ved vores bord der spiser mad fra kantinen. Kvaliteten er også ret ringe, så de fleste foretrækker chips, kiks og cookies. Som om det er sundere! Stort set ingen har mad med hjemmefra, som man ser det i Danmark. Maden i kantinen koster kun 1,5 $ fordi alle skal kunne betale den. Er man fattig kan man få reduceret  pris til 25 cent og er man endnu fattigere fås det helt gratis. Man kan vel sige det er deres måde at give alle lige rettigheder? Nu vil jeg nu heller ikke beskrive maden som mere end 1,5 $ værd!
Når frokost slutter bliver jeg heldigvis på 4. (Al den renden op og ned af trapper er udmattende!) Global er min næste time, det svarer lidt til hvad vi ville kalde historie/verdenshistorie (dvs. alt der foregår uden for USA.) Min Global-lærer er af norsk afstamning, så han er begejstret for at have mig. Eller, sådan virker han i hvert fald.  Heldigvis for mig, for der er mange i klassen han ikke er på særlig god fod med (specielt ikke når han er sur.) Han råber en del, både når han skælder ud og når han underviser. Det er lidt skræmmende. Samtidigt er det nok den klasse jeg lærer mest i, til trods for nogle af de emner vi har om er lidt dansk-folkeskole-agtige. Han er meget opmærksom på om jeg kan følge med og forstår det hele, men det er nu ingen speciel udfordring.
Når Global-læreren slipper os fri går jeg fluks ned til 3. for at møde søster i gymnastiksalen. For rigtigt at pine os har de gemt den værste tortur til sidst på dagen, og det er samtlige 5 dage om ugen. Heller ikke Gym er specielt varieret, hvis der er nok der er omklædte spiller vi baseball, og hvis der er for få der er omklædte går vi rundt i hallen hele timen. Utrolig uinteressant, og en pinsel uden lige, specielt når den står på baseball! Indtil i dag har det lykkedes os at undgå alle former for boldspil og bevægelse ved simpelthen at ligne ét stort spørgsmålstegn hver gang der foregik noget. Vi havde lidt håbet på vores lærer havde givet op, og bare ville lade os sidde, men der kunne vi tro om igen! I dag havde de nemlig i planerne at lære os at spille baseball, for som den ene lærer sagde, så ville vi jo ikke bare sidde og kigge hele tiden, det var jo kedeligt. Tror virkelig ikke hun har forstået hvor anstrengt vores forhold til idræt er! Vi fik således lov til at deltage i spillet, til trods for vi aldrig nogensinde havde spillet det før, og ikke anede hvad det gik ud på. Alle var heldigvis meget støttende, og klappede endda af mig da jeg ramte bolden. Måske jeg har en fremtidig karriere indenfor baseball alligevel. Vi slap heldigvis efter to gange, da vi kostede holdet for mange døde. Jeg krydser fingre for vi også slipper så let fremover!
Tror det var sådan cirka alt hvad jeg havde at fortælle for nu. Som en lille bonusbemærkning kan jeg fortælle, at bordene er nøjagtigt som på film: små, beskidte og sammenhængende med stolen. Hvilket gør at man sidder helt utrolig ukomfortabelt!
Hvis nogle føler de ligger inde med spørgsmål af nogen art, omkring skolen, livet herovre eller bare mig generelt, så skal I ikke holde jer tilbage. Jeg besvarer alt hvad der kommer :D
Over and out for nu!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar