torsdag den 2. juni 2011

Regentsprep

Uret tikker. Sveden triller ned af nakken. Blyanter kratter mod papiret, og luften hænger tungt i klasselokalet. Eksamen er over os.
Ej, det er slet ikke så dramatisk, og jeg tager det slet ikke så alvorligt. Egentlig begynder eksamen først d. 15., og jeg er ikke engang sikker på jeg skal op endnu. Kryds fingre for jeg ikke skal! I dag skulle jeg dog alligevel hives igennem en forberedelsesprøve til Global-eksamen, som også går under navnet Global Regents. Jeg misunder deres eksamensformer, hvis vi dog bare havde samme system i Danmark. På den anden side ville det også være lidt for nemt at komme ind på lægestudiet, multiple-choice er alt for nemt at score 12 på! Hvis jeg selv skulle bedømme min præstation, ville jeg nu sige det gik helt fint. Taget i betragtningen af at det hele var på engelsk og jeg ikke har haft om alle de mærkelige revolutioner de har herovre, så føler jeg selv at jeg har gjort det tilstrækkeligt til nok at slippe af sted med et B (10). Men det må tiden jo vise.
I forbindelse med denne her forberedelsesprøve var der en lille hændelse, jeg føler mig forpligtet til at dele her. Den beskriver virkelig essensen af skolelæreres tankegang herovre. Af en ukendt årsag havde to klasser fået besked på at være i det samme klasselokale. Allerede her starter kaosset, da der slet ikke er borde nok til to hele klasser. Da lærerne så kommer ind og opdager at der langt fra er borde nok til alle, begynder de straks at skælde ud over hvorfor den ene klasse var gået forkert. For en af klasserne måtte jo være gået forkert, fejlen kunne selvfølgelig ikke være sket på administrationens side. Det blev der lavet et stort nummer ud af, indtil den klasse der havde kapret færrest borde måtte forlade klassen med uforrettet sag. Her begynder jeg virkelig at spekulere over, om det er sådan det foregår over hele USA. For så er der altså ikke noget at sige til, at det danske skolesystem er langt over det her niveau! Hvorfor fandt man ikke bare et andet klasselokale fra starten af, i stedet for hårdnakket at påstå nogle var gået forkert!? Måske lå fejlen hos læreren, og ikke klassen. Det kan helt ærligt ikke være samtlige 30 mennesker der havde hørt forkert. Hvorfor antager man i det hele taget, at de er gået forkert? Hvad ville man få ud af at gå forkert til eksamen? Ingenting. Jeg tror virkelig bare aldrig jeg lærer at forstå amerikanere og deres uddannelsessystem.
Nå, men bortset fra mærkelige amerikanere, så har de sidste dage har ikke budt på det store. Vi har været oppe på nogle, for os, ekstremt høje og uvante temperaturer, så airconditionen har kørt uafbrudt: lige indtil den gik ned! Det varede dog heldigvis kun en dag, så var den oppe og køre igen. Man begynder virkelig at forstå deres kærlighed til den herlige opfindelse.
Vi har rimelig meget en normal hverdag nu, bare skole og lektier og ikke rigtig så meget andet. Det er derfor begrænset hvad der er at skrive om. Som sagt er eksamen snart over os, og det betyder læseferie (om 6 skoledage!), hvilket betyder lidt mere gang i den og forhåbentlig lidt flere og mere interessante blogindlæg. Så glæd jer til den kommende tid! & stay tuned..
Forresten betyder overskriften "regents-forberedelse/eksamensforberedelse". Deres eksamen kaldes nemlig Regents eller Finals herovre. Mystisk nok. Hvis nogle skulle få den sindssyge lyst at ønske at prøve kræfter med nogle af de Regents vi skal til, kan det gøres på regentsprep.org. I kan fx. tage en tidligere prøve i Global History her. Bare klik på hvad I end føler for, så kan I få en fornemmelse af niveauet :D
Over and out!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar